Binnenland

Discriminatiemeldpunten WOEST over Braboneger in FNV-campagne

24-10-2013 08:33


Antidiscriminatieorganisaties zijn verontwaardigd over een landelijke campagne van FNV Horeca met als boegbeeld de ‘Braboneger‘. „In het licht van de toch al hevige Zwarte Pietendiscussie is dit echt geen slimme zet”, zegt Jessica Silversmith van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam tegen De Telegraaf. Het meldpunt heeft inmiddels één (1) klacht binnen.

De FNV wil met de campagne jongeren betrekken bij de naderende cao-onderhandelingen. In ludieke filmpjes geeft de zogenaamde Braboneger (echte naam: Steven Brunswijk) uitleg over werken in de horeca. “Weet je wel hoeveel contracten zij je mogen geven? Zes. Dat is meer dan ik op mijn grote negerhand kan tellen”, zegt hij in Brabants accent.

Rechten van de Mens

Volgens het College voor de Rechten van de Mens staat de Braboneger volkomen los van het doel van de horecacampagne, die over arbeidsvoorwaarden gaat en niet over bijvoorbeeld discriminatie in de horeca.

Het College vindt dat de FNV-campagne “een stereotiepe uitvergroot, zonder duidelijke reden”.

Ook de antidiscriminatieorganisatie Radar is boos op de FNV en de Braboneger. Zij vinden vooral het woord ‘neger’ heel erg kwetsend.

“Dit woord wordt gebruikt zonder toegevoegde waarde. Dat kan voor mensen enorm kwetsend zijn”.

Overigens noemt de Braboneger zichzelf ‘neger’. Het is niet bekend of hij nu ook daadwerkelijk is gekwetst nu hij dankzij Radar weet dat hij dat moet zijn.

Doelgroep

FNV horeca geeft toe dat de Braboneger niks met de horeca heeft te maken. “Maar de Braboneger is gewoon populair bij veel jongeren en dat is de doelgroep die we willen bereiken”, laat FNV Horeca-voorzitter Ben Francooy aan de Telegraaf weten.

Anp/TPO