Buitenland

Duitse journalisten: ‘Social media? Was ist das?’

11-03-2015 11:38

Duitsers en social media, het is een lastige combinatie. Nu blijkt weer (uit onderzoek onder 470 journalisten) dat Duitstalige journalisten – behalve  in Duitsland ook in Zwitserland en Oostenrijk – nauwelijks belangstelling hebben voor twitter, facebook en wat er allemaal nog meer is. Slechts 33 procent van hen is op social media actief, tegen de helft van alle Duitsers.

Ook vinden Duitse journalisten online media niet interessant of belangrijk. 69 procent zegt social media nauwelijks of niet te gebruiken voor hun redactionele werk. Die journallisten zijn, kortom, verschrikkelijk ouderwets. Ze zweren bij papier, radio en tv en telefonisch contact met de perswoordvoerder. 

Het onderzoek vertelt niet waarom dit zo is. Maar Duitsland is een conservatief land en wie met Duitse journalisten bevriend is op facebook begrijpt een en ander beter: hun posts zijn vaak ellenlang en enorm serieus. Ze schrijven een soort verhandelingen op een forum dat daar niet voor is bestemd.

Engelstalige links

Duitse politici doen het al niet beter. Ook zij zijn vaak niet op social media te vinden. En als ze een account hebben, weten ze er vaak niet goed gebruik van te maken. Ook is hun aantal volgers vaak idioot laag,  een paar duizend ofzo – wat er op duidt dat de Duitse kiezer ook niet bijster geïnteresseerd is in de online activiteiten van hun politici.

Dat Duitse journalisten ook twitter links laten liggen – een gewaardeerd  medium als het gaat om het vinden en uitwisselen van interessante artikelen –  is vreemd, maar het kan ermee te maken hebben dat Duitsers nog altijd niet goed zijn in andere talen. Ze hebben bijvoorbeeld weinig interesse in Engelstalige links, weet ik uit ervaring, en als ze elkaars Duitstalige stukken willen lezen, doen ze dat het liefst boven een dure latte in een hip Berlijns of Hamburgs café, waar ze urenlang de beroemde, deftige feuilletons van de Duitse kranten doornemen. Daarin staan – vaak goed geschreven – buitengewoon serieuze semi-longreads. Daarover gaan ze dan op facebook weer uitgebreid met elkaar in debat.

Hoe verknocht Duitse journalisten zijn aan papier blijkt ook uit hun maandelijkse bestedingen. Aan boeken geven ze gemiddeld 36 euro uit. De gemiddelde Duitser vindt het na 12 euro wel mooi geweest.