Interview

Rebellenleider Oost-Oekraïne: ‘Het MH17-onderzoek deugt niet’

07-07-2015 12:56

De voorzitter van het parlement van opstandelingen in Oost-Oekraïne, Andrei Purgin, zet grote vraagtekens bij de kwaliteit van het onderzoek naar MH17. “Ik had meer de indruk dat ze een auto-ongeluk onderzochten in Zuid-Afrika”, zegt hij in een exclusief interview met ThePostOnline in Donetsk. En volgens hem is MH17 inderdaad neergeschoten door een BUK-raket, maar niet door een Russische maar een Oekraïense.

Al veelvuldig hebben we Westerse- en Oekraïense specialisten in de media horen beweren dat vlucht MH17 waarschijnlijk is neergeschoten door een Russische BUK-raket. Maar hier in de DNR, de Donetsk Volksrepubliek, zien ze dat geheel anders. Bevolking en politici zijn er van overtuigd dat niet de rebellen of Russen MH17 hebben neergeschoten, maar juist de Oekraïners.

Ik had in Donetsk, de hoofdstad van pro-Russisch rebellengebied DNR, een exclusief interview met Andrei Purgin, een van de stichters van de DNR. Hij is de huidige parlementsvoorzitter. Ik ontmoette hem in het grote en moderne gebouw van de voormalige Hockeybond van Donetsk waar tegenwoordig veel hoge regeringsfunctionarissen een kantoor hebben. Ik sprak ongeveer een half uur met hem. Grotendeels over MH17 en zijn blik op de zaak.

Meneer Purgin, wat vindt u van de kwaliteit van het MH17 onderzoek? En denkt u dat Europa en de VS het onderzoek gebruiken voor politieke doeleinden?

“De Europeanen zijn in de val getrapt die ze zelf gezet hebben. Dit is een van de meest nutteloze rampen ter wereld geweest. Het aantal deskundigen ter plekke [na de ramp] was minimaal. En ze hebben daar weinig tijd besteed. Ik had meer de indruk dat ze een auto-ongeluk onderzochten ergens in Zuid-Afrika, dan een ramp van deze omvang. Ze verzamelden minimale data op de rampplek. Dit kan op een bepaalde manier de objectiviteit van de uitkomst van het onderzoek beïnvloeden. De onderzoekers gaven eind vorig jaar zelfs grote stukken van het vliegtuig op. In eerste instantie wilden ze allerlei brokstukken niet oprapen en meenemen.

‘Dit is een van de meest nutteloze rampen ter wereld geweest’

“Sinds het begin heb ik onderdeel uitgemaakt van het onderhandelingsteam [met de MH17-onderzoekers]. En wij hebben [eind 2014] aangedrongen bij hen om tenminste sommige brokstukken vóór de winter op te pakken want volgens het weerbericht zou er binnen een week sneeuw vallen en het gaan vriezen. Brokstukken van het vliegtuig konden op deze wijze voor altijd verloren gaan. We overtuigden de onderzoekers om de brokstukken op te halen. Als ze dat niet op tijd hadden gedaan, zou het later niet meer mogelijk zijn geweest.”

Waarom wilden de internationale MH17-onderzoekers niet alle brokstukken oppakken?

“Ik kan geen antwoord geven op de vraag waarom ze niet alle brokstukken wilden oppikken. Ik denk dat over een paar jaar nieuwe versies zullen verschijnen over wat er precies gebeurd is rond MH17. Want er is ter plekke te weinig onderzoek gedaan naar deze ramp en er is te weinig informatie verzameld door experts.”

Gelooft u dat we ooit zullen weten wat er echt is gebeurd rond MH17?

“Ondanks het feit dat de Russische media eerst meldden dat MH17 door een vliegtuig werd aangevallen, was het voor mij vanaf het begin duidelijk dat dit niet waar was. Ik heb altijd gezegd dat MH17 is neergeschoten vanaf de grond door een BUK-systeem. Zelfs [internationale] experts die de plek bezochten begrepen niet dat dat het vliegtuig was geraakt vanaf de grond door een raket.

‘MH17 was het klassieke resultaat van een toestel dat geraakt is door een BUK-raket’

 

“De gevolgen van een aanval met een BUK-systeem vertonen namelijk zeer typische kenmerken. De BUK-raket komt in de buurt [van het vliegtuig] en raakt dan de cockpit. Dus eerst valt de cockpit naar beneden. De romp van het toestel en de vleugels vallen later en komen dus op andere locaties terecht. MH17 was het klassieke resultaat van een toestel dat geraakt is door een BUK-raket.”

Dus u bent het eens mensen in het Westen die zeggen dat MH17 inderdaad is neergeschoten door een BUK-raket. Maar u meent dat het een Oekraïense BUK was?

“De feiten sluiten betrokkenheid uit van de DNR bij dit incident. BUK is niet een systeem met maar één voertuig, maar met vier tot acht voertuigen. Deze eenheden staan in nauwe communicatie met elkaar. Het is een ingewikkeld systeem, dat kan je niet zo even binnen een maand leren. Dit is een zeer professioneel systeem dat hoog opgeleide specialisten vereist. Deze feiten sluiten uit dat wij er iets mee te maken hadden. Het vliegtuig stortte neer in gebied dat onder onze controle stond. Het betekent dat de BUK ergens onder het vliegtuig stond toen dat werd neergeschoten. MH17 vloog op tien kilometer hoogte. Het BUK-systeem is nauwkeurig tot op zeven kilometer en kan dan een doel gemakkelijk raken.

“Maar MH17 vloog dus op tien kilometer hoogte. Dat betekent dat de BUK ergens zeer dichtbij de crash-site stond. Dit houdt in dat het niet kan zijn neergeschoten vanuit Russisch grondgebied, omdat de crashsite op ten minste 30 kilometer afstand ligt van de grens met Rusland. En ik wil u eraan herinneren dat de grens [op de dag dat MH17 werd neergeschoten] volledig werd gecontroleerd door het Oekraïense leger. De oorlog die woedde in de regio waar het vliegtuig neerstortte was juist om die strijd om de controle van de grens met Rusland.”

Uw conclusie is dat het slechts een Oekraïense BUK kan zijn geweest die MH17 heeft neergeschoten?

“Ja dat klopt. Want rekening houdend met alle technische aspecten kan je zien dat dit de enige mogelijke manier is waarop MH17 kan zijn neergeschoten. DNR kon dat hele BUK-systeem met haar acht eenheden niet bij elkaar krijgen of snel personeel opleiden om het te gebruiken. Bovendien is het een ouderwets systeem, uit 1974. Je kunt dit niet snel onder de knie krijgen, het kost echt heel veel tijd om alle details van het systeem te beheersen en te begrijpen.”

 

anrei purgin

Andrei Purgin

 

Velen in het Westen geloven dat MH17 is neergeschoten door een Russische BUK die naar Oekraïens grondgebied is gereden, MH17 heeft neergeschoten en toen is teruggereden Rusland in. Waarom kan dit volgens u niet?

“De grens tussen Rusland en de DNR was gesloten. U kunt dat met informatie uit die periode controleren. Er was geen open grens van de DNR met Rusland. De gevechten in het gebied [waar MH17 neerstortte] waren gevechten tussen DNR en Het Oekraïense leger voor de controle van die grens. Ik wil u eraan herinneren dat Oekraïne vijf dagen voor de ramp met MH17 alle vluchten annuleerde boven de regio’s Donetsk en Luganks. Dus hoe en waarom kan een vliegtuig [op 17 juli] dan boven dit gebied vliegen?

“Dit is een soort van samenzwering. Dergelijke grote vliegtuigen worden meestal geleid door de verkeerstoren uit Kiev. Maar MH17 werd overgenomen door de verkeerstoren van [de stad] Dnipropetrovsk. Hoe kon dit gebeuren? Niemand weet het. Want de gespreksopnemen met de verkeerstoren zijn verloren gegaan. Mag ik u eraan herinneren dat Dnipropetrovsk de thuisbasis is van Ihor Kolomoyskyi, [een belangrijke pro-Oekraïense oligarch] en een van de verantwoordelijken van de luchtdiensten in de regio.”

Dus u denkt dat Kolomoyskyi wellicht iets te maken heeft met het neerhalen van MH17?

“Hij heeft er waarschijnlijk iets mee te maken omdat MH17 vloog door een afgesloten gebied. En bovendien: MH17 werd neergeschoten boven een gebied dat het meest intensieve slagveld was op dat moment. Als MH17 honderd kilometer ten noorden of zuiden zou hebben gevlogen, was het waarschijnlijk nooit geraakt.”

Laatste vraag: Heeft de DNR een parallel, eigen onderzoek naar de oorzaak van het neerschieten van MH17?

“Nee, dat hebben we niet. Wij bieden alleen onze hulp aan. Natuurlijk, onze vrijwilligers namen deel aan het zoeken en verzamelen van lichaamsdelen. Ook hebben we brokstukken en persoonlijke spullen opgeraapt van de grond en verzameld, maar dat is alles. Ons Ministerie van Noodsituaties was verantwoordelijk voor het verzamelen en afvoeren van de lichamen in koelwagens. Al ons werk kwam overeen met alle internationale normen. Ik heb een brief van Maleisische- en Nederlandse experts waarin ze dankbaarheid uitten voor de professionaliteit van ons ministerie.”