Weten & Tech

Mans En Garde: Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle (L-ATV)

30-08-2015 22:00

2JLTV5143
 
De High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) oftewel Humvee trad in 1984 in militaire dienst. Toen in M998 gedaante, een ongepantserde off-road 4 x 4 voor vier personen met een leeggewicht van 2359 kg en een laadvermogen van ruim een ton. Aangedreven door een 6.2 liter V8 diesel van 150 pk bij 3600 tpm bedraagt de topsnelheid bij een maximale belading 90 km/u (leeg op de weg circa 110 km/u). Er is sindsdien veel veranderd. Of misschien ook niet. De na 1984 verschoten kalibers richting de Humvee schoten in veel gevallen ook al ruim voor dat jaar. Waren de jeeps in WOII, Korea of Vietnam kwetsbaar, de ‘Jeep on steroids’ Humvee bleek net zo ‘te licht’ voor de meeste gevechtstaken. De huidige Humvee gevechtsmodellen wegen afhankelijk van de pantserkit leeg 3461-4731 kilo, en gaat maximaal beladen (6100 kilo) op pad met een 6.5 liter 190 pk V8. Een groei tot op de limieten van het ontwerp. Hoewel met bijvoorbeeld een Frag Kit 6 (450 kilo) beter opgewassen tegen binnenkomende kalibers, zijn dergelijke opgewaardeerde Humvees nog steeds relatief kwetsbaar. Met name voor mijnen. Wat in Irak en Afghanistan keer op keer blijkt. Enter de 4 x 4 L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) van Oshkosh Defense.

Uit de kandidaten in de JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) competitie om de Humvee deels te vervangen, werd de L-ATV winnaar. Wat Oshkosh afgelopen 25 augustus een contract opleverde van 6.7 miljard dollar voor de levering van 17.000 L-ATVs plus ondersteunende diensten en toebehoren aan de US Army en Marine Corps. Het leeuwendeel zal tussen 2018 en 2024 worden afgeleverd. Per voertuig bedraagt de ‘systeemprijs’ dan 394 duizend dollar, wat de bij wiki opgegeven ‘kale’ voertuigprijs van 250 duizend dollar aannemelijk maakt. Een kostprijs vergelijkbaar met dat van de laatste opgewaardeerde Humvee versies die tot 240 duizend dollar kosten.

L-ATV/JLTV
1JLTVgallery3

1JLTVP7A5305 1JLTVP7A4951

 

Daar de US Army alleen al 260 duizend Humvees heeft afgenomen, betekent de L-ATV aanschaf slechts een deelvervanging ervan, en komt er weinig verandering in het gebrek aan standaardisatie welke ontstond met de aanschaf van meerdere MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) 4 x 4 en 6 x 6 wielvoertuigen die de VS en andere landen nogal haastig in gebruik namen voor operaties in landen waar driftig aan IED-huisvlijt wordt gedaan. Vooralsnog wordt de L-ATV er alleen een nieuwe tussen. Wel een direct familielid van de in 2009 geïntroduceerde M-ATV (Medium All Terrain Vehicle) van Oshkosh, waar de Amerikaanse strijdkrachten er bijna 9000 van gebruiken.

De MRAP 4 x 4 en 6 x 6 categorie wielvoertuigen leggen het qua bescherming en terreinvaardigheid af tegen zware pantserrupsinfanterie gevechtsvoertuigen (AIFVs) zoals de CV90. MRAPs zijn evenmin terreinvaardiger dan lichtere pantserrupsen zoals de M113 of YPR-765, die evenveel of zelfs minder wegen dan sommige 4 x 4 en 6 x 6 MRAPs (zie b.v. de Cougar/Mastiff). Voorzien van extra pantserkits en uitgerust met aangepaste stoelframe-bevestigingen om het effect van mijnexplosies te verminderen, waren (zijn) oudgedienden als de M113 een eenvoudiger, goedkoper en ‘multifunctioneler’ antwoord geweest op de ‘asymmetrische’ gevaren van Irak en Afghanistan dan de vloed aan MRAP ontwerpen. Waar de L-ATV, een doorontwikkelde M-ATV (.pdf), op voortborduurt.

1JLTVP7A4936 1JLTV_P7A4966

 

Uiterlijk sterk lijkend op de M-ATV is de L-ATV een derde kleiner en lichter meldt Oshkosh (wiki: leeg circa 6400 kilo). Of dat met het geïntegreerde A-kit pantserpakket is of inclusief de aanvullende zware B-kit, is onduidelijk. Ook de krachtbron is nog niet nader gespecificeerd, maar zou een GM 6.6 liter Duramax V8 diesel zijn (300-400 pk). Oshkosh biedt naast een conventionele aandrijving echter ook haar ProPulse diesel-elektrische hybride aandrijving aan. In alle gevallen wordt de terreinvaardigheid gewaarborgd met een nieuwe versie van Oshkosh’s TAK-4 (.pdf) onafhankelijke wielophanging, de TAK-4i (van Intelligent), met een veerweg van 502 mm. Oshkosh, wijselijk niet op een paard weddend, biedt ook een versie van de TAK-4 ophanging aan voor de Humvee. Die er met aanvullend werk een HMMWV RECAP mee kan worden.

Humvee en RECAP Humvee
1HUMVEERECAP
 

De twee hoofdversies van de L-ATV zijn een vrachtuitvoering (wiki: tot 2300 kilo) met twee zitplaatsen en een personeelsuitvoering met vier zitplaatsen (wiki: 1600 kilo vracht). Beide versies moeten met de (MRAP) B-kit een betere bescherming* bieden dan Humvees met pantserkits. Als totale Humveevloot vervanger is het wel opnieuw een grotere en zwaardere ‘utility’ dan de oorspronkelijke Willys, waar het sober en simpel mee begon om vier man met hun ‘troep’ 4 x 4 door terrein te krijgen.

 
* Van Oshkosh: “Because of the JLTV program, our Soldiers and Marines are getting a level of technical performance that no other vehicle can match,” said U.S. Army Major General (Retired) John M. Urias, executive vice president of Oshkosh Corporation and president of Oshkosh Defense. “Our JLTV has been extensively tested and is proven to provide the ballistic protection of a light tank, the underbody protection of an MRAP-class vehicle, and the off-road mobility of a Baja racer. The Oshkosh JLTV allows troops to travel over rugged terrain at speeds 70% faster than today’s gold standard, which is our Oshkosh M-ATV. Looking to future battlefields, we know that our troops will face a myriad of threats. Soldiers and Marines can be assured that the highly capable Oshkosh JLTV will perform the mission.”

 
L-ATV/JLTV in promo-uitleg

 
L-ATV gefolterd door nare rambam rock
https://youtu.be/ntkFT7riT7U

 
Foto’s: www.oshkoshdefense.com. Meer L-ATV in hi-res op hun Light Tactical Vehicles fotopagina.