Buitenland

Mans En Garde: Sukhoi Su-34 ‘Fullback’

03-10-2015 17:30

Su34bombfront
 
Internationaal aangeduid als Su-34 met de NATO-codenaam ‘Fullback‘, houdt Sukhoi zelf het op de Su-32. Een afgeleide ‘vliegende tank’ versie van de Su-27 ‘Flanker’ jager. Het ontwerp combineert de eigenschappen van een supersonische bommenwerper met dat van een robuuste jachtbommenwerper. Vooralsnog boven Syrië ingezet voor aanvallen vanaf hoogte, is het toestel ontwikkeld om ook missies op lage hoogte te vliegen.

Ontwikkeling begon in de tachtiger jaren ter vervanging van de swing-wing Sukhoi Su-24 ‘Fencer’. Na een eerste vlucht in 1990 verliep verdere ontwikkeling aanvanklijk nogal traag vanwege de transformatie van de Sovjet-Unie naar Rusland. Pas in 2004 kwam het tot de productie van een voorserie van acht toestellen. Sinds 2008 stromen de operationele productieversies in, waar er inmiddels zo’n zeventig van zijn afgeleverd. Een hiervan werd in 2014 door Nederlandse F-16s ‘geknipt‘ boven de Baltische zee. Voor zover bekend zijn er inmiddels zes Russische Su-34s actief boven Syrië, opererend vanaf de Latakia basis. Daar bevinden zich al zeker 4 Su-30 ‘Flanker-C’ multi-role jagers, 12 Su-24 ‘Fencers’, 12 Su-25 ‘Frogfoots’ en een vloot heli’s waaronder Mi-24 ‘Hind’ gevechtshelikopters.

Su-34 tijdens MAKS 2015 airshow (foto: wiki, upload van Dmitry Terekhov)
Su342015MAKS

 

Ben je van ISIS -of zoals de media her en der bericht is geen fan zijn van Assad al voldoende doelidentificatie- dan kunnen de zes Su-34s een hoop ellende komen brengen. Ze kunnen acht ton narigheid droppen vanaf twaalf ophangpunten onder de romp en vleugels, waar aanvullend eventueel 150 granaten uit het 30 mm GSh-30 boordkanon bij komen. Nemen ze wat minder mee, en gaat het om gestroomlijnde narigheid, kan de Su-34 op de twee AL-34F turbofans in naverbrander modus met circa Mach 1.2 op zo’n beetje ooghoogte aan komen zetten. Het vliegbereik wordt in dit brute aanvalsprofiel wel teruggebracht tot slechts een paar honderd kilometer, maar veel verder hoeven ze vanaf Latakia ook niet te vliegen. In tegenstelling tot westerse collega’s die soms al uren in hun krappe cockpits hebben doorgebracht voor ze de Syrische grens bereiken.

Zoom van KAB-500 S-E gps-traagheidsnavigatie geleide bom onder gelande Su-34 van titelfoto (foto: screenshot RT-youtube)
Su34bomb

Ongeleide OFAB 250-270 HE-Frag bommen. Meer Russische bommen bij ausairpower.net (foto: screenshot RT-youtube)
rusordnance

Su-24 ‘Fencer’ (foto: screenshot RT-youtube)
su24ordnance

 
Voor lange missies is het oorspronkelijke tandem cockpitontwerp van de ‘Flanker’ tweezitsversie waar de Su-34 op is gebaseerd, aangepast naar een side-by-side cockpit waarin de bemanning stahoogte heeft en de benen af en toe kan strekken. Ook is er een toilet aan boord. Unieke voorzieningen voor een dergelijk vliegtuigtype. Voorzieningen die lange missies een stuk dragelijker maken. Toch vindt Sukhoi zelf missies van tien uur wel welletjes.
 
Meer data bij Sukhoi. Ook wiki heeft veel -deels speculatief- en wat ausairpower.net niet heeft aan Fullback analyse kun je in je oog steken zonder het te voelen. Daar eveneens meer foto’s van het vliegtuig, de boordsystemen en de cockpit (van een nogal ‘analoog’ ogend ontwikkelingstoestel).
 
RT reportage vanaf Latakia (hier 1, 2 meer)
https://youtu.be/Iuk5b5TEUxo
 
Titelfoto: op Latakia terugkerende Su-34