Binnenland

Opvolger Fyra blijkt een soort Fyra

16-02-2016 23:58

Wie weleens met de InterCity Direct probeert te reizen, weet dat de trein inmiddels een reputatie heeft opgebouwd die voorganger Fyra naar de kroon steekt. De trein die over het hogesnelheidsspoor rijdt, tussen Amsterdam en Rotterdam met een toeslag, is de slechtst presterende trein van ons land, zo weet De Telegraaf nu dan ook te melden.

Afgelopen jaar viel 15 procent van de treinen uit. Van de treinen die wel vertrekken, is een op de vijf vertraagd, zo weet de krant verder te melden.

NS: ‘Dit moet beter’

De opvolger van de Fyra faalt vooral in perioden dat je misschien wel met de trein zouwillen reizen. Wij noemen, bijvoorbeeld, de spits. Door de storingen worden vrijwel elke dag duizenden reizigers getroffen. “Dat het beter moet, weten wij ook”, zegt een NS-woordvoerder monter.

Van de gloednieuwe Moerdijkbrug waarover de HSL’s moeten rijden kon de trein vorig jaar 270 keer geen gebruik gemakt maken, zo merkt De Telegraaf. Oorzaak? Een curieus fenomeen dat zich normaal gesproken in Nederland boven open water weinig voordoet: heel harde wind.

De IC-Direct heeft, net als zijn voorganger, nog nooit zijn belofte waar gemaakt. De trein zou tot de stiptste treinen in Nederland moeten behoren, maar is in de praktijk een brekebeentje. Nog nooit werd de beloofde norm voor op tijd rijden gehaald. Vaak werken de locomotieven van Bombardier niet of vallen ze uit.

(TPO/ANP)