Policorwatch: de Universiteit van Amsterdam schaft zichzelf af

18-02-2016 17:28

Ondertussen, op een druilerige donderdagmiddag op de TPO-redactie…

AN: Hee, Willem Jan. Ik weet niet hoor, ik heb niet gestudeerd maar jij weet die dingen. Maar eh. De UvA, das toch best een prima school? Ik zag dat ze een ‘diversiteitscommissie’ hebben en toen klikte ik op het Mandaat van de Commissie Diversiteit en nouja, wat ik daar aantrof… Is dat normaal, dat je aan een Nederlandse universiteit met kraken, dingen kapotmaken en bezettingen een Commissie kan afdwingen en inspraak kan eisen voor, effe kijken hoor, wat er allemaal staat, “Het vergroten van het bewustzijn over het belang van diversiteit en dekolonisatie in de breedste zin van het woord binnen de academische gemeenschap met inachtneming van actuele maatschappelijke vraagstukken”?

WJH: Ja, Annabel, geinig hè? Ik moet je teleurstellen – of juist heel blij maken, want je bent immers 34/64 pinda ofzo – maar in de cherrypick-disciplines van de softe wetenschappen is dit heel normaal. Wetenschap moet daar altijd politiek gemaakt worden, anders is het geen waardevolle wetenschap. Nederlandse universiteiten zijn vooral in de geestes- en sociale wetenschappen sterk gepolitiseerd. Activisme (bijna zonder uitzondering van regressief-linkse snit) is voor hen de ultieme valorisatie. Wat ze publiceren is zelden het resultaat van een zoektocht naar waarheid, maar munitie om hun politieke voorkeuren mee te verdedigen. Het Slachtoffer is hierin heel belangrijk, ongeveer zoals de Heilige Drieëenheid voor de katholieke kerk. Met dezelfde vervolging en uitsluiting als je die opvatting niet deelt.

Micro-agressies en witte mannen

AN: Oh. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Dat sociale ‘wetenschappers’ (LOL) middelen en macht en invloed krijgen om het te hebben over, wacht ik scroll even verder want het houdt maar niet op, “micro-agressies” en “curricula belichten doorgaans alleen Westerse/Eurocentrische perspectieven. Auteurs die niet passen in voornoemde dominante cultuur worden veelal niet gelezen” en oh nee dit MEEN je niet, je moet me geloven, het staat er echt, “dekoloniale denkscholen worden onvoldoende onderwezen en/of onderzocht op de Universiteit van Amsterdam.” Wat is een dekoloniale denkschool? Een schooltje dat niet door twintigjarige blonde tindermeisjes met een gap year waarin zij ‘iets terugdoen voor de wereld’ is gebouwd?

WJH: Zo mag je er niet over praten hoor. Maar doe het vooral wel. Het is moderne hocuspocus, daarbij hoort een pseudo-religieuze lingo die niemand begrijpt en daarom ook niet aangevallen kan worden. Als je het wel aanvalt, vinden ze dat een morele diskwalificatie – en met slechte mensen hoef je niet in discussie te gaan. Dat veel mensen deze kolder wel accepteren, heeft te maken met het sprookje over de Nieuwe kleren van de keizer. Niemand durft te zeggen dat het allemaal niets om het lijf heeft, maar knikt, fronst en prevelt wat, in de hoop dat anderen zien dat ze zulke goede mensen zijn. Merk ook op dat al die termen op zijn minst suggestief verband houden met racisme en andersoortige onderdrukking. Ze bevragen = racisme/seksisme/kolonialisme of erger: een typische witte man zijn.

Binaire gender-identiteiten op genderneutrale toiletten

AN: Oh, nou dan heb ik een mooie voor je, ik toep over. Let op, want zelfs de meest dichtgetikte policorgek zal dit bunkerhard weglachen. Ze zaniken namelijk over “een afwezigheid van plekken waar medewerkers kunnen bidden, mediteren of waar zij zich terug kunnen trekken, alsmede de taboeïsering van het onderwerp stilteruimte.” En over “de behoefte aan gender neutrale toiletten voor personen die zich niet identificeren met één van de binaire genderidentiteiten.” ZEG ER IETS VAN. Je moet aan een universiteit toch leren, en discuzeuren, en onderzoeken? Bidden en genderneutrale plasjes doe je toch gewoon thuis? Bi-nai-re-gen-der-i-den-ti-tei-ten. Ik ga nu iets stukmaken.

WJH: Ja, zoals elke ware religie willen ze terug naar de Dark Ages. Maar religie, geloof en stilteruimten om stilletjes te huilen om micro-agressies zijn het tegenwoordig helemaal. Dit is dichtgetikter dan een theologische universiteit.

Even punt voor punt: allereerst de afwezigheid van plekken om te bidden. Je kunt bidden in je kantoor, in een lege zaal, op de wc zelfs. Maakt niet uit. Maar iedere religie wil speciale en verheven plekken. Vandaar de roep om een speciale ruimte voor mensen met dit soort hobby’s. De opstellers van het mandaat, daar neem ik vergif op in, discrimineren (ghe) ook onvoldoende tussen religies. Zij denken zonder meer dat salafisme een vorm van yoga is.

De nadruk op dit soort metafysische rituelen schraagt wederom de constatering dat het allang niet meer om waarheid en wetenschap gaat. Waarheid zelf wordt als onderdrukkend concept gepresenteerd, het is echt heel eng en heel gevaarlijk. Want wie de waarheid als zodanig aanvalt, kan vrijelijk liegen. Dat is dan ook wat ze doen. Ze liegen hun onderdrukkingshorrorverhalen bij elkaar en ze veroordelen vele bijvoorbeeld zwarte studenten om niets anders te zijn dan een nazaat van een slaaf, een slachtoffer. Niet een rationeel mens (rationaliteit is immers bedacht door ‘De Witten’) maar in de eerste plaats slachtoffer. En slachtoffers hebben altijd iemand aan wie ze die onvrijheid kunnen wijten. Volgens de Verlichting ben je dat vaak ten dele zelf, maar deze mensen verwerpen de Verlichting; ze spugen op rationaliteit en rede om het concept van het eeuwige slachtoffer en de immer externe dader te kunnen behouden. Daarom is discussie ook taboe. Je mag alleen constructieve kritiek leveren, maar deze doctrines nooit verwerpen. Als je dat als student wel doet, kun je fluiten naar je promotieplek.

Intersectionaliteit als modewoord

Enfin, dan de binaire genderidentiteiten. ‘Binair’ is een woord uit de echte wetenschappen, dat klinkt chic, hetzelfde geldt oorspronkelijk ook voor ‘identiteit’. Een van de basisprincipes van de logica is het principe van identiteit; A=A. De softe disciplines staan te springen om dit soort termen. De laatste tijd zijn er nogal wat UvA-jongetjes en meisjes die zelfvoldaan gaan slapen nadat ze intensief over ‘intersectionaliteit’ hebben gefantaseerd. Dat woord is de laatste mode. Niet onverwacht is dit woord inherent verbonden met de totalitaire machtsideologie. Niemand ontsnapt aan de tentakels van de macht. Als je er lang genoeg over nadenkt, ontwaar je de grondtrekken van een feodaliteit van het denken. De witte man staat natuurlijk bovenaan. Nou, dan weet je het wel.

Ik geloof dat we inmiddels zoveel genderidentiteiten kunnen onderscheiden, dat de UvA moet bijbouwen om al die wc’s te kunnen aanbieden. Dit is toegeven aan een curieus fenomeen. Het maakt mij niet of die wc’s er komen, ze doen maar, maar vergis je niet: dit zet de deur open voor nog veel meer special snowflake- en religieuze eisen. Wat dacht je van de eis op op basis van één of ander zelfverzonnen mensenrecht gesegregeerd te kunnen lunchen? Mannen zijn immers verkrachters; niet toegeven is verkrachting goedpraten. Dit gaat ver hè, deze mensen stoppen niet.

Totalitaire anti-kwetsbrigades

AN: Ja dat weten we, dat alles de schuld is van Bert Brussen. Ik stuurde hem ook een linkje van dit mandaat net, wou hem om een reactie vragen maar hij rende met een touw en een krukje naar de zolder. Ik app m zo wel even. Staat ook in het mandaat, trouwens, het eenzijdige voedselaanbod van de UvA moet KAPOT.

WJH: My point exactly!

Verder is Bert Brussen inderdaad een fascist, want hij haalt voortdurend ‘verkeerde feiten’ aan. Ik blijf het herhalen: ook voor deze totalitaire anti-kwetsbrigades geldt dat feiten samenvallen met morele posities. Als je een bepaald feit meldt, beken je moreel kleur. Feiten zijn niet a priori waar, ze zijn pas Waar als ze moreel goed zijn. Bert Brussen heeft daar schijt aan. Bert Brussen vraagt er ook wel een beetje om…

AN: Maar nu gaan ze dus, in een door de UvA betaald kantoor in het prachtig gelegen Maagdenhuis (nadat de zes ton schade aangericht door deze lieden is opgeknapt) met door de UvA betaald personeel, peinzen over zaken als “Is een kritische interdisciplinaire eenheid noodzakelijk om decolonial studies, subaltern studies, oriëntalisme, critical race studies, gender studies, queer studies, critica disability studies en intersectionaliteit voldoende onder de aandacht te brengen binnen verschillende faculteiten? Hoeveel werk van bijvoorbeeld mensen met een niet‐westerse etniciteit, vrouwen, LGBTQIA+ en mensen met een handicap is er opgenomen in het curriculum?”

Geef mij geld en een mooi kantoor, want ik weet de antwoorden al! Vraag 1: Nee dat is niet nodig ga weg en ga gewoon werken. Vraag 2: Te veel, gok ik. De UvA is gebouwd op het werk van witte mannen. Leuk of niet, die deden tot pakweg 1950 alle zinnige dingen omdat vrouwen, negers, rolstoelers en LGBTQIA+ (WTF is dat een designerdrug? “Doe mij 2 gram LGBTQIA+”?) niet meetelden. Super duper oneerlijk maar zo ging dat toen, en we gaan niet geschiedvervalsen en die lui alsnog net zo belangrijk maken. Hun aandeel zal geleidelijk toenemen nu deze groepen gewoon naar de UvA kunnen allemaal. Toch? TOCH?

Logisch nadenken is fascisme

WJH: Nee, helaas, dit is een eindeloze circlejerk van mensen die denken dat het steunen van dingen die ze eigenlijk ook niet begrijpen hen ‘bij de tijd’ maakt. Niemand wil aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan. Behalve de mensen met (spreekwoordelijke!) ballen, maar dat zijn dan weer fascisten.

Er is geen discussie mogelijk: de waarheid (die voor deze mensen dus niet bestaat, want intersectionaliteit en safespace) is al vastgelegd (wat dus een contradictie is, maar een contradictie is een van de grondslagen van de klassieke logica, maar dat heet ‘classicism’, dat is een soort seksisme van de traditie ofzo, dus fout. Logisch nadenken is ook fascisme).

AN: Heb je het warm? Waarom scheur je de redactieplant nou aan stukken met je tanden? We hadden net zo’n goed gesprek, ik leer hier dingen. Het klinkt heel steekhoudend wat je zegt maar waar ik me dan zorgen over maak, en hier geef ik de Diversiteitscommissie wel gelijk, hoe moet het nou met “de verhoudingen, numeriek en in relatie tot de positie van de (ondersteunende) stafleden van de verschillende gemarginaliseerde groepen, gelet op: etniciteit, klasse, gender, seksualiteit, levensbeschouwing, geestelijke en/of lichamelijke gezondheid en leeftijd?” Mmmh? Nou? Jij hebt makkelijk praten als witte man. Maar de gemarginaliseerde groepen dan? Die zijn echt 24/7 vrouw, of neger, of gehandicapt, of genderneutraal, of dat allemaal tegelijk!

Slachtoffer, óf onderdrukker

WJH: Moment, ik schenk mezelf even een glas onderdrukking in. Kijk, de mensen die achter dit mandaat zitten, hebben natuurlijk allemaal letters voor hun naam. Sommigen zijn zelfs prof. dr. Maar dat zegt me in die disciplines zo weinig. Ze zijn pretentieus maar dom. Waarom weet ik dat: omdat evident is dat ze de consequenties van hun systeem niet doorzien. Dit is het einde van de universiteit. Echt, is het zo dramatisch? Ja, als we hier gehoor aan geven, dan is het echt zo erg.

Ze ondergraven de vrije wetenschap. Er zijn gewoon legio domeinen die je niet meer mag onderzoeken. Modes heb je altijd gehad in de wetenschap, maar zij gaan verder: ze diskwalificeren mensen met bepaalde vragen, ómdat ze de vraag stellen. Dat is anti-wetenschap, zelfs de scholastiek was qua wetenschappelijkheid lichtjaren verwijderd van deze gevaarlijke veroordeling van nieuwsgierigheid en vragen.

Niet mógen vragen, is de Verlichting bij het grofvuil zetten. Dat wordt nog eens versterkt doordat ze mensen hun rationele gaven ontnemen en hen slechts indelen in de categorieën ‘slachtoffer’ en ‘onderdrukker’. Wetenschap is voor hen exact hetzelfde als policor-ethiek. Uiteindelijk mogen we niet meer van een lid van een etnische minderheid vragen dat hij ook kan rekenen, want dat is kwetsend, hij moet zichzelf onderwerpen aan de door westerlingen bedachte axioma’s van de wiskunde. Als dat de consequentie is van je politieke ‘filosofie’ en je kunt dat niet zien aankomen, dan verdien je geen plek aan de universiteit.

Misschien hebben ze dat wel door. Misschien dat ze daarom alles in het werk stellen om een universiteit naar hun evenbeeld te creëren.

En voor de mensen die denken “ach, joh, stel je niet zo aan, zo erg is het niet”: Dat zeg je alleen maar omdat je er niet lang genoeg over hebt nagedacht. Of natuurlijk omdat je aan de UvA pseudo-wetenschap studeert. Maar wij kunnen er altijd over discussiëren. Wij wel.

AN: O-kee… Kan ik iemand bellen? Er komen van die schuimbelletjes uit je mond en volgens mij ben je normaal gesproken niet helemaal paars. Bert! Bert? De redactieginger is stuk geloof ik, mogen we een nieuwe? BERT?!