Buitenland

Schokkende policorwatch: Duitse minister van Justitie wil ‘seksistische’ reclames verbieden

12-04-2016 12:34

De Duitse minister van Justitie Heiko Maas (SPD, Duitse PvdA) werpt aan een wetsvoorstel waarmee ‘seksistische’ reclame-uitingen kunnen worden verboden. Over het wetsvoorstel zal binnenkort worden gestemd, meldt Die Welt.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie is de wet bedoeld om “de bestaande bescherming tegen denigrerende reclame te verbeteren”.

Dit betekent dat in de toekomst reclame-uitingen die ‘vrouwen of mannen tot seksueel object reduceren’ kunnen worden verboden door een rechter in het geval van klachten door gekwetste partijen.

Het officiële doel van de wet is het zorgen voor ‘een moderner beeld van mannen en vrouwen’. Hierbij wordt expliciet verwezen naar de gebeurtenissen in Keulen op nieuwjaarsnacht, alsof het huidige beeld van mannen en vrouwen massale aanrandingen door allochtone jongeren veroorzaakt.

Op de linkse partijen na is er in de Duitse politiek niemand die blij is met dit wetsvoorstel. Zo wordt de minister van Justitie er nu van beschuldigd een ‘nanny state‘ in te richten die ‘alle burgers voor minderjarigen aanziet’. “Het bedekken van vrouwen om de lust van mannen te beteugelen kun je verwachten bij de radicale islam, maar niet in Duitsland”, zo liet de fractievoorzitter van de FDP aan minister Maas weten.

Een commentator in Die Welt vraagt zich inmiddels schertsend af of modellen voortaan een burka aan moeten trekken. “Of is alleen een hoofddoekje voldoende?”, aldus Die Welt-correspondent Dirk Schümer die uitlegt hoe Duitsland begint te lijken op het Frankrijk in Houellebecq’s roman Soumission.

Foto: een reclamecampagne voor de Duitse Suit Supply in 2027.

Lees ook (nu het nog mag in Europa): Suit Supply campagne in High Res.