Buitenland

Racisme bestrijden in Canada doe je zo

06-07-2017 10:31

Een enorm billboard langs de snelweg met daarop een foto van een blanke middelbare man en daarnaast in aanhalingstekens de tekst: “Ik moet mijn eigen privileges en racistische opvattingen onderkennen”. De inwoners van het Canadese Saskatoon, waar deze billboard staat, zijn er niet allemaal blij mee. Blanke middelbare inwoners voelen zich erg gediscrimineerd, zo blijkt uit lokale media.

En dat terwijl de billboard juist onderdeel is van een anti-racismecampagne getiteld ‘Ik ben de brug’, die in 2015 van start ging.

Volgens het stadsbestuur van Saskatoon is de tekst op het bord “niet gericht op individuen persoonlijk” en zijn het slechts quotes, van bestaande personen, afkomstig uit een video waarin de afgebeelde personen in kwestie antwoorden geven op vragen over racisme. (Ja, dat betekent dus inderdaad dat er iemand in Saskatoon rondloopt die er zo uitziet en oprecht vindt dat hij zijn ‘eigen privileges en racistische opvattingen moet onderkennen…)

De complete anti-racisme campagne kostte de Canadese belastingbetaler overigens 14100 dollar.