Binnenland

Grote Verrassing: met smartphone inchecken bij OV werkt totaal niet

21-07-2017 09:57

Met een smartphone inchecken in het openbaar vervoer verloopt tot nu toe ”gewoon waardeloos”, zegt directeur Arco Groothedde van Translink, het bedrijf achter de chipkaart, tegen het AD.

Volgens Translink hebben in twee maanden tijd slechts 4702 mensen hun reis betaald met hun telefoon. KPN-klanten werden al na een paar dagen afgesloten, zo groot was de chaos.

De app ‘OV-chip mobiel’ waarmee reizigers kunnen betalen in het openbaar vervoer krijgt een herkansing voor klanten van KPN. Wanneer de app opnieuw voor hen beschikbaar komt, wordt na de zomer bepaald. Dat zegt de woordvoerster van het project vrijdag.

Kort na de introductie op 22 mei bleken er zoveel kinderziektes te zijn, dat het aanmelden voor het mobiel inchecken werd stilgelegd voor KPN-klanten. Intussen wordt hard gewerkt aan oplossingen. “We staan ook open voor feedback. Kom vooral langs als je denkt dat het eenvoudiger kan!”

Gebruikers bleken vast te lopen op het aanmeldproces bij de app, dat erg omslachtig bleek. Alleen de app downloaden was niet genoeg, er moesten ook nog allerlei stappen worden doorlopen via internet om de betaling te regelen. Voor Vodafone-klanten bleek dat geen probleem, omdat die al een ‘wallet’ (digitale portemonnee) op hun mobiel konden zetten. Voor KPN-abonnees lukte dat niet.

Ook onstonden problemen door de belangstelling, die veel groter was dan verwacht. “Daar werden we door overdonderd. Zo’n massaal aanbod hebben we niet kunnen testen”, zegt de woordvoerster.

Het woord flop wil ze niet in de mond nemen, wel erkent ze dat de app wellicht te snel is ingevoerd. “We hadden het beter een bètaversie kunnen noemen die nog in ontwikkeling is. Voor ons is het nu ‘learning by doing‘ geworden. Maar de mensen die er al mee reizen zijn hartstikke enthousiast.”

Anp