Achtergrond

CNV breidt hotel-meldpunt uit: ‘Stop uitbuiting hotelschoonmakers’

19-04-2018 10:14

Het CNV gaat hotels aanpakken die een loopje nemen met de arbeidsomstandigheden van housekeepers en dat zijn er nogal wat. Vaak moeten housekeepers een bepaald aantal kamers per uur schoonmaken. Halen ze dat niet, moeten ze vaak in eigen tijd doorwerken en zo belanden ze onder het minimumloon. Dat is illegaal en pure slavernij, volgens de vakbond.

CNV Vakmensen breidt het Van der Valkmeldpunt, waarmee housekeepers sinds Kerstmis misstanden bij Van der Valk kunnen melden, daarom uit naar de hele hotelbranche en de bond roept schoonmakers op zich te melden. Dat kan via een meldpunt, waar ze hun contactgegevens kunnen achterlaten en een omschrijving van de klacht. Bestuurder Jan Kampherbeek zegt dat de contactgegevens uitsluitend door CNV Vakmensen worden gebruikt ter verificatie. “We waarborgen hun anonimiteit naar buiten.”

‘Van der Valk niet uniek’

Kampherbeek: “We hadden in die campagne bij Van der Valk ook klachten over tien andere hotels. Dat betekent dat Van der Valk niet uniek is.” Dat is het ook niet. Eerder kwamen Ibis, Steigenberger, Hilton, Bastion en andere ketens negatief in het nieuws. Kampherbeek zegt dat de druk groot is. “Als ik een hotel bezoek, merk ik dat de hotelschoonmakers bang zijn voor sancties. Ze zeggen: laat niet weten dat je ons kent.”

Lees ook: ‘Schoonmaakster in hotels: ‘Ik werd als slaaf behandeld’’

Bij het schoonmaakbedrijf van Van der Valk dat CNV Vakmensen sinds Kerstmis in het vizier heeft, Jaquet en de Groot, werden medewerkers die bij het CNV, maar ook op google-reviews, klaagden over de hoge werkdruk en doorwerken in eigen tijd op hun uren gepakt: ze worden dan minder ingezet. Overigens gelooft Kampherbeek dat dat bedrijf streeft naar verbetering. “Er zijn gesprekken geweest met ons en ze zijn begonnen met werkplekgesprekken en er loopt ook een werkdrukonderzoek. We blijven in gesprek en we controleren ook wat er gebeurt. Maar het gaat ons ook om de hotels, die bepalen de prijs, en de hotelschoonmakers lopen in hun gebouwen rond.”

Natte dweil voor hotels

Het CNV wil dat hotels de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekenen, waarin afspraken staan over de behandeling van werknemers. Kampherbeek: “Door de code te ondertekenen, laten hotels zien dat ze de hotelschoonmakers op een eerlijke en nette manier willen behandelen. Dat is hard nodig, want er gaat helaas nog steeds veel mis in de hotelschoonmaak.” Hotels die de code onderschrijven, krijgen van de bond een certificaat met een gouden emmer. Hotels die ondanks herhaald aandringen weigeren, kunnen rekenen op een natte dweil.

Hotels zijn medeverantwoordelijk

Het schoonmaakbedrijf waar de schoonmakers in dienst zijn, is natuurlijk als eerste verantwoordelijk voor een goede naleving van de cao, zegt Kampherbeek. “Maar wij vinden dat hotels, als opdrachtgever van het schoonmaakbedrijf, ook een verantwoordelijkheid hebben. Het gaat om hún hotel, hún kamers en hún gasten.” Eerder zei ook de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) dat de hotels medeverantwoordelijk zijn als het mis gaat en dat komt breed voor in de branche, tekende de Inspectie aan.

Slechts tientallen hotels tekenden Schoonmaakcode

Sinds de introductie van de Schoonmaak-code, in 2012, hebben ruim 1400 bedrijven en organisaties uit verschillende sectoren de code ondertekend. De lijst telt echter slechts tientallen hotels, op zo’n 3000 accomodaties. “Dat is natuurlijk veel te weinig”, zegt Kampherbeek. “Daarom gaan we de komende tijd zelf bij de hotels langs om hen op te roepen om hun verantwoordelijkheid te nemen en de code te ondertekenen. Hotels kunnen daarmee echt verschil maken, als het gaat om de arbeidsomstandigheden van hotelschoonmakers. Ze laten zien dat ze bij een aanbesteding rekening houden met schoonmakers en niet alleen voor de laagste prijs gaan.”

‘We gaan de komende tijd zelf bij hotels langs’

Kampherbeek geeft toe dat de Code geen garantie is dat het alsnog misgaat. In het verleden zijn hotels die de Code met voeten traden, ook geroyeeerd. Maar in de Code staan wel afspraken over de werkdruk. Zo moeten de hotels daar onderzoek naar doen en bijvoorbeeld een werkplaatsgesprek voeren met de schoonmakers die via schoonmaakbedrijven worden ingehuurd. Kampherbeek: “Door de Code te ondertekenen geven hotels aan dat ze hier over na willen denken. En als ze over de schreef gaan, krijgen ze eerst een gele kaart als waarschuwing.” Drie Van der Valkhotels hebben volgens hem de Code ondertekend, maar daar zit geen van de hotels bij waar het CNV eerder actie voerde.

Voor de schoonmakers is de bond dus een meldpunt gestart. Kampherbeek: “We roepen schoonmakers op om hun ervaringen te delen. Ze kunnen ook hun eigen hotel voordragen voor de gouden emmer of de natte dweil.” De lijst voor natte dweil op het meldpunt is nu leeg. Maar dat gaat veranderen, gelooft Kampherbeek. “We gaan nog zeker een jaar door met deze actie.”