Achtergrond

Eerste officiële Barbie met hoofddoek – ‘om vrouwen en meisjes te inspireren over grenzen heen te gaan’

14-11-2017 14:58

Speelgoedmerk Mattel ‘schrijft geschiedenis‘ met de eerste Barbie met hoofddoek, kondigde het merk maandag aan. De pop is onderdeel van het ‘Shero program‘, dat ‘bewonderenswaardige vrouwen en hun overwinningen eert’. Dit jaar is dat Olympisch schermer Ibtihaj Muhammad, de eerste Amerikaanse moslima die met hoofddoek meedeed aan de Olympische Spelen. Hoofddoek Barbie zal vanaf 2018 te koop zijn.

“Dit is een kinderdroom die uitkomt”, schrijft Muhammad in een tweet. “Ik ben er trots op dat meisjes nu overal ter wereld kunnen spelen met een barbie die ervoor kiest om een hijab te dragen.” Gelukkig dat die meisjes in ieder geval een Barbie met een keuze hebben, zullen we maar zeggen. Mattel doet er nog een schepje bovenop:

“We zijn ontzettend enthousiast om Ibtihaj Muhammad te eren met deze unieke Barbie pop. Ibtihaj blijft vrouwen en meisjes over de hele wereld inspireren om over grenzen heen te gaan.”

Commercieel oogpunt

Óf Mattel bedoelt dit letterlijk – van die grenzen, of hoopt dat meisjes en vrouwen inderdaad hét symbool van onderdrukking (zoals door heel veel echt moedige vrouwen aangetoond) zullen afdoen met gevaar voor eigen leven. Of het bedrijf bedoelt dat vrouwen en meisjes maar uit commercieel, politiek correct oogpunt moeten geloven dat een hoofddoek je op eigen kracht verder brengt in het leven. Waarschijnlijk dat laatste. Anyhow, zwarte dag.